Laatste reisverslag

9 februari 2016 - Playa Tamarindo, Costa Rica

De laatste paar daagjes zijn voor mij helaas alweer aangeslagen dus hierbij mijn allerlaatste verslag van mijn geweldige tijd in Costa Rica.

Mijn laatste verslag ging over het reizen met mijn ouders, dus laat ik nu beginnen met wat daarop volgde: mijn busreis terug naar Tamarindo. Blijkbaar stopte de bus niet meer in Tamarindo, hoewel ik niet echt begreep waarom ben ik maar uitgestapt in Villareal, het dorp ernaast, en kon ik daar gelukkig met een collectivo meerijden (soort van illegale taxi's die hier ontzettend veel gebruikt worden). En toen ik in Tamarindo aankwam, begreep ik waarom: het zat vol maar dan ook letterlijk bomvol met toeristen. De straat stond vast met auto's en overal liepen mensen. Ik had het nog nooit zo druk gezien in mijn dorpje. Mijn terugkomst was prettig en ik werd weer warm welkom geheten door de bewaker Juan.

De volgende dag was het oudejaarsdag. Ik heb mijn dag op het strand doorgebracht en ook in de avond heb ik vuurwerk bekeken op het strand. Dat is wel even anders, met je voeten in het zand kijkend naar het vuurwerk boven de zee. Een bijzondere ervaring erbij. Daarna uiteraard een leuk feestje gehad in een van de bars van Tamarindo.

Verder ging het 'normale leven' weer gewoon door. Weer naar school, waar ik ondertussen B1 heb gehaald, en ook was het tijd voor nieuwe kamergenoten. Er kwamen 2 Noorse meisjes in mijn kamer. Best aardig maar niet zo mijn types. Op dit moment zit er nog een van die Noorse meisjes in mijn kamer en een Braziliaans meisje dat supervriendelijk is. Ook zijn er ontzettend veel nieuwe studenten bijgekomen in januari, heel veel Nederlanders, Duisters en Zwitsersen. Er is nog maar een klein groepje over die er net zoals ik al vanaf september zijn maar dat geeft ook juist wel weer een vertrouwd gevoel omdat je deze mensen al zo lang kent. Het is wel superleuk dat ik hier al zoooooveeeeel mensen heb ontmoet en het is superleuk om over andere landen te horen en... straks adresjes te hebben om te verblijven. Gelukkig is Valentine er ook nog en ik trek echt het meest met haar op. Zij is echt een goede vriendin geworden hier en gelukkig woont ze in Zwolle, dan kan ik haar nog eens opzoeken (:

Wat heb ik verder nog gedaan?

Ik ben naar Nicaragua geweest met een trip van EF. Ik had al superveel goede verhalen gehoord over deze trip, ik moest het land uit (want anders zou ik langer dan 90 dagen in Costa Rica zijn) en ik wilde Nicaragua graag zien. En het was een goede beslissing. Op een vrijdag om 6 uur in de morgen verzamelden we ons en gingen we in een busje richting Nicaragua met 10 andere studenten. En bij Nicaragua geldt dezelfde grensprocedure als in Panama.. dus ik was een beetje bang. Gelukkig liep dat erg voorspoedig en konden we eigenlijk snel weer door. Nadat we aangekomen waren in het hotel in Granada, waar ik een kamer deelden met 4 andere meisjes, gingen we naar het bekende grote meer van Nicaragua. Dit is een van de grootste meren van Latijns Amerika waar een heeeeele hoop eilandjes liggen. We deden een tour met een boot waardoor we een paar van deze eilandjes konden zien vanaf de boot. Enkele eilandjes werden bewoond door de oorspronkelijke bevolking die nog echt op de ouderwetse manier leefden m.b.v. vissen etc. en enkele eilanden werden beheerd door rijke mensen uit Nicaragua, waar dus mooie grote huizen op stonden. En.. er was een eiland dat werd bewoond door 5 apen, brutale apen. Eentje klom onverwachts op onze boot waardoor iedereen schrok maar wat mij wel weer een mooi fimpje gaf. Na deze tour gingen we terug naar het hotel, konden we ons even klaarmaken en in de avond gingen we met de groep uit eten.

Op zaterdag gingen we richting Leon. Hier hebben we de stad even bekeken, wat gegeten en ons klaargestoomd om te gaan vulkaanboarden. Vulkaanboarden is alleen mogelijk in Nicaragua dus dat moest natuurlijk gedaan worden! We reden eerst in een busje richting de vulkaan die we eerst zelf moesten gaan beklimmen! Je kon je board naar boven laten tillen voor 5 dollar of... je kon hem zelf dragen. En dat deed ik jaja. Het koste wat moeite maar het was prima te doen. Na een uurtje waren we op de top. Hier hadden we een supermooi uitzicht over andere vulkanen en over de vulkaan die we daarna zelf zouden afroetsjen. Het was een actieve vulkaan en het was echt zo'n vulkaan zoals je je altijd wel voorstelt, met veel zwarte as dus. We moesten een oranje, soort van gevangenis pak aan, erg mooi. Daarbij moesten we een soort scheikunde bril dragen tegen de steentjes. Uiteindelijk mochten we 2 aan 2 de vulkaan af sleeën (dat is geloof ik de beste beschrijving). Je kon zelf je snelheid bepalen door meer rechtop te gaan zitten of je gewoon helemaal achterover te gooien. Beneden werd je snelheid gemeet, en ik ging inderdaad niet zó snel. Ik ging geloof ik 29 km per uur.

Na dit avontuur gingen we weer terug richting Leon, kregen we daar nog een drankje en was het tijd om weer terug te gaan naar Granada. In de avond hebben we ergens wat gegeten en daarna was de dag alweer voorbij. Op zondag zouden we Granada beter gaan bekijken, en dit deden we met paard en wagen. Een ideale manier om een stad te bekijken. Er zijn veel gekleurde huisjes en dat geeft een leuk gezicht. Ook zijn er veel mooie kerken en gebouwen met zo'n geel kleurtje (foto). Daarna hebben we een klein museum bezocht dat ons iets meer vertelde over de oorspronkelijke bevolking. In de middag kregen we wat vrije tijd om zelf even rond te kijken. Wat ook erg leuk is aan Nicaragua is dat het veel maar dan ook veel goedkoper is dan Costa Rica. We konden t-shirts kopen voor 4 dollar, een zakje met schijfjes mango voor 50 cent en een drankje (in een zakje...) voor 20 cent. In de namiddag gingen we nog naar een soort grote markt waar ook veel shirts en andere souvenirs werden verkocht. Daarna was het toch wel tijd om terug te gaan naar Tamarindo. Net voor de grens kregen we nog even de gelegenheid om naar een grote supermarkt te gaan omdat het immers veel goedkoper was en om even de laatste Gordoba's uit te kunnen geven. Daarna onderweg naar de grens, wat erg makkelijk ging, en vervolgens terug naar Tamarindo. Het was een superleuke trip en het was fijn dat we met een klein groepje waren.

Verder ben ik geloof ik ingeburgerd in Tamarindo. Mensen beginnen mij te herkennen en vragen of ik hier woon. Si maar helaas nog maar een weekje. Ook krijg ik veel complumentjes over mijn Spaans en dat is erg leuk om te horen. Want uiteraard spreek ik alleen Spaans met de bevolking (:

Alle Tico's en Tica's zijn ontzettend zorgzaam en lief en ik heb ook echt het gevoel dat ik hier hele goede vrienden aan over heb gehouden. Nog een extra reden om terug te gaan naar Costa Rica in de toekomst. En wellicht dat zij mij nog eens komen opzoeken in Nederland. (Sorry pap en mam bij deze heb ik ons huis aangeboden ;) )

Zaterdag vlieg ik weer terug naar Nederland, een beetje triest dat ik mijn tweede thuis moet verlaten en al mijn vrienden die ik hier heb gemaakt maar ik ben ook weer blij om naar huis te gaan. Ik heb het gevoel dat ik klaar ben om weer naar huis te gaan. Ik ga nog even extra genieten van deze laatste paar dagen en ik ga het zeker ontzettend missen. Als ik terug ben zullen jullie mij zeker snel zien want ik kan niet wachten om jullie weer te zien.

Hasta pronto!

Liefs