Helaconia Island

19 december 2015 - La Victoria, Costa Rica

Onze eerste bestemming in Costa Rica was Helaconia island vlakbij Sarapiqui en Puerto Viejo. Dus met onze gehuurde Toyota Rav4, die iedere toerist hier eigenlijk heeft, moesten we ongeveer 6 uur rijden. We reden door dorpjes, langs kleine huisjes, langs 2 chalets waardoor het leek alsof je in Zwiterland was én langs vulkaan Arenal. We hadden vanuit de auto een goed zicht op de vulkaan die aan een meer lag. Ondertussen hebben we nog ergens koffie gedronken bij een hotel langs het meer. Daarna konden we weer opgeladen (mede door de goede koffie van CR) door met onze reis. Rond 5 uur kwamen we aan bij Helaconia Island. Het is een klein eilandje met enkele bungalows gerund door 2 Nederlanders. Op het eiland zijn een hele hoop vogels, maar ook echt een hele hoop, verder zijn er apen, luiaards, eekhoorns en nog andere beesten maar die hebben we niet allemaal gezien. In de avond aten we pizza en daarna konden we op tijd naar bed want we waren redelijk moe.

Dag 2 Helaconia Island

We konden ontbijten van 7:30 tot 8:30 en ons ontbijt bestond uit.....brood. Geen spectaculaire gallo pinto dus maar simpele boterhammen en een eitje. Terwijl we aan het ontbijten waren vlogen de kolibries ons om te oren richting het suikerwater. Daarna was het tijd om een plan te maken voor de dag, wat wilden we zien?
We besloten om een chocoladetour te doen in een wetenschappelijk/ecologisch park waar we ook konden wandelen in de jungle. Om 10 uur kwamen we aan en moesten we een stukje wandelen naar de plek waar de chocoladetour was. En om deze plek te bereiken moesten we ook over een lange, wiebelige hangbrug lopen. Maar dat was het zeker waard, de chocoladetour was erg leuk! We kregen de cacaoplant te zien, de binnenkant van de vrucht, de geroosterde bonen en het proces tot chocola. En bij elke stap mochten we proeven en zien. Op het eind kregen we alle 3 een zakje mee met wat cacaobonen erin, om thuis zelf chocola te maken... (:

Daarna konden we in het park blijven om te wandelen. We hoopten wat meer dieren te zien maar dat viel mee. Verder waren er wel heel veel soorten planten en insecten. Wat Michelle vooral opviel waren de planten die in Nederland ook wel als kamerplanten worden gebruikt. En terwijl wij vrolijk aan het wandelen waren en geen regenkleding bij ons hadden waren wij eigenlijk vergeten dat het ook heel hard kan gaan regenen in een tropisch regenwoud... jup er was regen, veel regen. Maar gelukkig hadden we dat overleefd en terwijl we op onze weg terug waren naar de ingang van het park konden we nog een grote leguaan spotten en een paar toekans.

Eenmaal terug bij Helaconia Island besloten we nog een kleine wandeling door de tuin te maken met als doel nog wat dieren te spotten. In eerste instantie zagen we alleen wat apen en wat vogels (heel normaal nu) maar opeens zagen we ook wat anders bewegen in de boom.. een luiaard! En ja ik ben dol op luiaards! Helaas zat deze wel heel ver weg in de boom en kon je hem alleen wat duidelijker zien met een verrekijker. Maar we waren er blij mee.

In de avond gingen we wat eten in een restaurant: Tica Linda. We waren de enige gasten en ik ging vrolijk in het Spaans bestellen, dat ging eigenlijk best wel goed. En toen kwam het... de vrouw van het restaurant kwam aan met een of andere knuffel.. dachten wij, maar niks leek minder waar want het was een echte luiaard!
De kleine luiaard was zijn moeder verloren en de vrouw van het restaurant zorgde nu voor hem als haar eigen baby. De luiaard lag vastgeklemd aan een teddybeer wat een beetje het moedergevoel gaf. Daarna legde de vrouw de luiaard op de houten bank waar hij rustig wat kon klimmen en wat bloemetjes kon eten. En oja, het eten was ook erg lekker hoor.

De volgende dag wisten we nog niet zeker wat we wilde doen maar uiteindelijk zijn we naar een waterval gegaan: catarata del toro. Het was een uurtje rijden vanaf Helaconia Island. Daar aangekomen zagen we ook weer heel veel kolibries die allemaal wild aan het rondfladderen waren. Vanaf boven hadden we een prachtig view van de waterval maar we konden dus nog dichterbij door middel van een wandeling naar beneden. Na wat trappen afgedaald te hebben waren we al een stuk lager gekomen. Het was een erg mooi gezicht, de waterval tussen de rotsen waarbij er overal mos te zien was en er ook veel planten waren, een goed stukje natuur.

In de avond eindigden we alsnog in het zelfde restaurant als de dag ervoor: Tica linda. Het is gewoon echt lastig hier een restaurant te vinden voor een vegetariër, kuch peter, omdat iedereen hier gewoon vlees eet. Maar hij heeft wat kunnen vinden. Alleen morgenochtend hebben we nog in Helaconia Island en dan zullen we vertrekken rond 10 uur in de ochtend.

Mies:
Hola allemaal, we hebben inmiddels al heel wat beesten van dichtbij kunnen aanschouwen. Een andere luiaard hing vanmiddag boven ons hoofd in een electriciteitskabel, op zich een beetje sneu want de kans is dan aanwezig dat hij elektrocuteert wordt, net als de moeder van het beestje in het restaurant. We zien heel veel verschillende vogels vliegen, vanmorgen waren er zelfs drie ara's in de tuin en waarschijnlijk twee groene ibissen. Verder zitten we nu middenin de ananas en banenvelden. Er gaan continue vrachtwagens voorbij. Van die grote Macks met containers van Dole, Chiquita, Del monte etc. Ze maken een enorm lawaai omdat de knalpijp afgezaagd is, dat is stoer. Alles raast hier over een soort provinciale weg waar ook van alles en nog wat op en langs loopt. 's Avonds weet je helemaal niet wat je meemaakt. Dan razen dezelfde vrachtwagens voorbij maar lopen en rijden er ook mensen zonder enig licht. Dan zijn er natuurlijk de vlinders. We hebben alle mooie exemplaren voorbij zien vliegen. Kortom een bonte flora en fauna.

1. Aletta:
    23 december 2015
    Hallo Tamar, Michelle en Peter,

Als ik dat zo allemaal lees, krijg ik ook zin om naar Costa Rica te gaan. Ik wens jullie heel veel plezier en fijne kerstdagen daar in de warmte. Het zal wel een heel bijzondere kerst worden.
    Groetjes,
    Aletta
  2. Casper van den Broek:
    23 december 2015
    Als ik nou morgen het vliegtuig neem. Oh nee, ik moet naar mijn werk. Zo te zien hebben jullie het fantastisch daar, zelfs als ze daar weinig vegetarisch eten. Ik heb overigens afgelopen weekend voor het eerst kangoeroevlees gegeten in een Australisch restaurant in Amsterdam. Geniet van jullie mooie tocht en van de komende feestdagen. Tussen al die dieren bij jullie ben ik overigens nog geen slangen, spinnen, vette kakkerlakken en krokodillen tegengekomen. Zitten die er ook?